tisdag 6 december 2011

Solkustens Spinnverkstad

Redan för över ett år sedan hörde jag att Solkustens Spinnverkstad var till salu. Min första tanke var "Jag vill ha den!", men det släppte jag ganska fort eftersom det kändes som en ganska ouppnåelig önskedröm. Innan detta hade min moster Ingrid ställt sig i kö för att få spinna ullen från sina egna får där. Ägarna till spinneriet hann tyvärr inte spinna den innan de bestämde sig för att sälja, vilket Ingrid fick reda på. Resten skulle man väl kunna säga är historia, men faktum är att min moster och hennes man Fredrik har köpt Solkustens Spinnverkstad och flyttat allt till vår släktgård Vissbole utanför Norrtälje, där de bor.
Jag är otroligt imponerad av Ingrid och Fredrik, för det är ett enormt arbete de lägger ner. De har själva monterat ner alla maskiner till minsta beståndsdel, flyttat allt till Norrtälje, rengjort delarna och ska montera ihop allt. Det finns ingen enkel ikea-bruksanvisning, jag blir helt krullig i huvudet av att tänka på alla kugghjul, muttrar och delar som ska passas ihop.
Jag har varit på Vissbole några gånger i höst och sett monteringen i full gång, och hjälpt till så gott jag förstått med lite rengöring av maskiner samt fotografering. Maskinerna har inte blivit isärplockade på ca 30 år, så det är en hel del ull i kugghjulen, spinnolja och ullfett överallt. Men det blir så himla fint! Stora maskiner i järn och trä med läderband. Här ovan en del av plysen innan rengöring, en gigantisk trävals med järnpiggar som drar isär ullen innan den kardas.
Jag har fotograferat en del koftor och mössor. Här min syster Alva i modellen Maggies kofta.
Tidsplanen just nu är att spinnandet ska komma igång efter jul, så tills vidare sköter katterna jobbet.

12 kommentarer:

  1. Vad spännande! Har ryktesvis hört att solkustens maskiner var på väg till Norrtälje och det var alltså sant. Skall bli så spännande att höra fortsättningen!

    SvaraRadera
  2. Vilket jobb, men så härligt! Hälsa dem lycka till från mig!

    SvaraRadera
  3. Så roligt och spännande! Hoppas det går bra för dem! Och du har ju fått in en fot i spinneriet också :-)

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt, jag undrade just var spinneriet hamnade. H;rde av min far (som monterade beslagen p[ maskinerna f;r alla dessa [r sedan) att det skulle s'ljas. Vad kul att det stannade i Sverige och forts'tter produktionen.

    SvaraRadera
  5. Sorry for the english reply but I had to say that is a wonderful thing to do! And wonderful for you to be able to watch and be part of it!

    SvaraRadera
  6. Vad kul att du bloggar igen! Och roligt att läsa om spinneriet!

    SvaraRadera
  7. Vad häftigt, och modigt att köpa ett spinneri bara sådär. Önskar dom all lycka i framtiden :)

    SvaraRadera
  8. Wow vad häftigt. Imponerande. Hoppas att det kommer gå bra!

    SvaraRadera