onsdag 25 februari 2015

En tröja till min kära

Underst här i förra årets koft- och tröjskörd hittar vi den enda tröjan: en till Johan. Nu har jag bara kvar att visa en tröja från förra året, den tredje uppifrån. Den kommer så småning om!
Efter att jag stickade den första koftan till Johan fick jag mersmak eftersom han använde koftan så mycket. Så vi satte oss ner med penna, papper och en bok med olika stickmönster och ritade upp en bra tröja med raglan och ett enkelt strukturmönster med bara räta och aviga maskor. Jag använde ett mörkbrunt tweedgarn som egentligen var avsett för koftan till densamme, men som det var lite för lite av för det mönstret. Tyvärr är det ungefär det enda jag kommer ihåg, för jag har glömt både hur mycket garn som gick åt och vilka stickor jag använde. Så kan det gå! Johan är nöjd i alla fall.



3 kommentarer:

  1. Vilken fin passform det är på tröjan! den sitter jättebra på honom!!

    SvaraRadera
  2. Så många snygga koftor och jumprar du stickar. Vad är det för en kofta/tröja den fjärde uppifrån, den blå alltså? Jag skulle vilja sticka Siri, men är rädd för att gå bed på engelskt mönster. Du har inte tänkt lägga ut det på svenska på Ravelry?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Den blåa är en miette, den ligger som fjärde under "stickat 2014" i spalten till höger, där kan du läsa mer. Nej, Siri kommer inte på svenska på ravelry, det svenska mönstret kan du köpa som materialpaket från solkustens spinnverkstad. Dock rekommenderar jag dig att försöka! Det är lätt när man kommer in i det. Det finns också en grupp på facebook för folk som stickar koftan siri där man kan få en massa bra tips och råd - sök på "koftan siri - en knitalong".

      Radera