fredag 12 mars 2010

Nya spolar




För ungefär en vecka sedan fick jag en idé om att spinna tretrådigt, fast inte navajotvinnat, utan med tre trådar på tre spolar, upptvinnat på en fjärde. Problemet var att jag till min spinnrock bara hade tre spolar, och de var oftast fyllda med något annat. Dessutom trodde jag att det var svårt att få tag på spolar till spinnrocken jag har, eftersom jag aldrig har sett en annan likadan (nu vet jag dock att spolarna är i samma storlek som ashfords vanliga).

Jag tog saken i egna händer och svarvade fem spolar (när jag inte gör några reservdelar är det alltid något som går sönder, men när jag gör många reservdelar går inget sönder). Ändarna är av al, och "röret" av björk, linoljade och nu även testade med lite beige babyalpacka. Så småningom, när jag har mer tid, ska jag spinna tretrådigt, men tillsvidare håller jag mig till projektarbetet.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar