fredag 19 mars 2010

Sländor

Idag har jag gjort klart de första två sländorna: en topptyngd som väger ungefär 65 gram, och en jättestor och tung stödd slända, som man kan skruva fast en krok i och använda för att tvinna garn också. Själva tyngden är av alm, ett av mina favoritträslag, och "pinnen" är av björk. Någon gång nästa vecka kommer två sländor i päronträ, de kommer förmodligen att vara en aning mindre.

Jag provspann båda med lite värmlandsull, och den topptyngda var hemskt bra, den snurrade väldigt länge. Det var lite svårare att spinna med den stödda, det har jag nämligen aldrig gjort förut. Det var en utmaning att bara hålla ullen i ena handen, så det blev ganska ojämnt., men blir antagligen bättre om jag övar.

Idag har jag köpt en bok med jättemånga brödrecept i, så det finns en viss risk att detta blir en brödblogg... men det är smällar man får ta.

4 kommentarer:

  1. Oj, så flink du är! Du har en Utmärkelse på min blogg! Den kopierar man, bilden alltså, och sedan delar ut den till några,12 tror jag det skall vara just på denna,fast det har inte jag, bara dig. Sen ska man länka till de man skickar den till också.
    Ha en riktigt bra helg!

    SvaraRadera
  2. Å, vad snygga de var, sländorna. Det ser ut att skulle kunna bli många fina timmar med spinn där! Och bröd kan väl aldrig bli fel.

    SvaraRadera
  3. Vad vackra sländorna är tillsammans med ullen :)
    Du är händig på många vis och så är du en sån fin person också. Vilken härlig knappsamling du har, nu ska jag komma ihåg att kika efter pärlemoknappar när jag går på loppisar framöver. Jag har njutit av mina fina handledsvärmare i vinter ska du veta.
    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  4. Ylva:
    Tack!
    Det är ju du också, vad kul att du använder handledsvärmarna! :)
    Ja! Bra idé!
    Kramar!

    SvaraRadera