måndag 20 september 2010

Dagen efter

Gårdagen började som en himla fin dag, med röstning och sedan svampplockning. Jag var stolt och glad över att ha röstat rätt, full av hopp. På kvällen gick jag och J ut och åt, för att fira att vi röstat för första gången. När vi kom hem var det valvaka och resultat jag aldrig någonsin hade väntat mig. Jag skäms verkligen för landet jag bor i, för att ett främlingsfientligt parti har tagit sig in i riksdagen.

Idag är en dag i gråskala. Det är för mig ofattbart, och jag känner mig så maktlös. Och ändå känns det inte som att jag har förstått innebörden helt än.
Garn: Estniskt, från Marias Garn.
Mönster: Laminaria, den stora.
Stickor: 4 mm rundsticka.
Modell: fina S.

8 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med om vart enda ord du skriver!

    Till något vackert: Vad fin din Laminaria blev! Fanstastisk! som allt annat du gör!

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen hemskt och sorgligt det hela.

    SvaraRadera
  3. Visst blir man beklämd...men eftersom jag försöker vara en hoppfull person tänker jag såhär:
    Eventuellt vill de två stora blocken HELLRE samarbeta med varandra än främlingsfientligt parti; i så fall kan vi se fram emot ÖVERENSKOMMELSER.

    För snart ett år sedan köpte jag garn till en Laminaria...och sedan har det legat där...men nu när jag ser din UNDERBARA sjal känner jag att det snart har mognat färdigt...eller kanske det garn jag spunnit själv...

    SvaraRadera
  4. Det är egentligen hur konstigt allt kan kännas, bara sådär över en natt. Gick på stan idag, tittade på folk och undrade om de trodde att jag också röstat på SD. Fy fan. Vill göra något, vet bara inte vad. Maktlöshet är ett bra ord. Både för hur jag känner och hur regering och riksdag ser ut att bli.

    SvaraRadera
  5. Så nydeligt ditt sjal er du er virkelig flink å strikke. :))

    SvaraRadera
  6. Tyvärr finns det fler konstiga människor än man vill vet i vårt land...

    Laminarian är imponerande och grön :-)

    SvaraRadera
  7. Hej, jag har precis hittat din fina blogg :-) Tycker hemskt mycket om Laminarian!

    Får jag fråga en sak - som jag förstår av bilden hittade du blomkålssvamp. Vad brukar du göra med den? Vi hittade en sådan i förgår men det enda recept som vi hittade var strutsstek (japp! :-) med blomkålssvamptäcke :-))) Inget som vi var sugna på, alltså :-)

    Ha det bra! B

    SvaraRadera
  8. Såååå fin Laminaria!!! Laminarian i grönt är bara vackrast. Min L är grå men jag älskar den så, favoriten bland spetssjalarna.
    /S

    SvaraRadera