fredag 5 juli 2013

Mina bästa stickhjälpmedel

 Här är min lilla stickpåse. I den får det bara plats med ett ganska litet projekt, till exempel en sjalstickning eller som nu, början av en kofta. När den blir för stor flyttas den till en större påse. Stickpåsen är köpt härifrån och den är väldigt praktisk med två fickor i.
 I den lite större stickpåsen finns plats för mer. Där är alltid necessären och stickfodralet nerpetade. Påsen fick jag i studentpresent av mitt stickgäng och det är duktiga Barbara som har sytt den.
 Necessären och stickfodralet har jag själv sytt. Jag trodde att jag var oerhört fiffig som satte en karbinhake på necessären, men den jag jag aldrig använt.
 Stickfodralet med stickor i. Jag tycker om att ha precis ett fack för alla stickor jag har, för då vet jag hur många stickningar som är igång bara genom att räkna de tomma facken. I änden är ett fack för kablarna.
 En del av innehållet i necessären: sax, stickmått, måttband, penna och litet block, knappnålar och asken för småjox. Allt är helt oumbärligt.
Stickmarkörerna har jag gjort själv av agater.
I den lilla asken finns också små magnetbokmärken, de är väldigt bra att ha när man stickar efter mönster och vill ha koll. Så behöver man inte skriva i mönstret.
Bokkudden! Oerhört fånig, tänkte jag när jag fick den i present av min mamma och syster, men det har jag fått äta upp. Nu har jag haft den ett par år och använder den jättemycket. Den håller upp boken så att man har händerna fria, och när man har kudden i knät så får boken en bra vinkel.
Katterna! Oerhört opraktiska ibland, men väldigt uppmuntrande och sällskapliga.

2 kommentarer:

  1. Tack för väldigt bra tips!

    roligaste tipset var förstås det om katterna:)

    SvaraRadera
  2. ååå! älskar bokkudden!! vet du var man kan få tag på en sån? kram eddy

    SvaraRadera