lördag 20 mars 2010

Sjal- och brödblogg


Äntligen är den klar! Mitt projektarbete var att karda ull, spinna garn, hitta på ett sjalmönster och till sist sticka upp det i garnet. Det har gått bra för det mesta, men när jag måste sticka, och helst så snabbt som möjligt, så går det ganska långsamt... Dessutom tyckte jag inte alls om färgen, den var alldeles tråk-grå-beige, vilket i vilket fall inte gjorde att stickningen gick fortare, men eftersom jag spann av otvättad ull ändrades sjalens färg drastiskt när jag tvättade den innan blockning, och blev guldbeige istället. Första sköljningen såg ut som en lervattenpöl. Jag tror att jag förr eller senare lägger upp mönstret på ravelry, och i så fall tänker jag hojta här efter teststickare först.

Jag har varit väldigt glad hela helgen, det är som ett lyckorus som inte tar slut. Det beror nog delvis på att jag får sticka vad jag vill igen och att sjalen är klar, men har nog också att göra med vårkänslor: det har varit sju grader och supersoligt idag. Dessutom tittade jag och min handledare på preliminära betyg igår, och studenten känns inte längre evigheter bort. Jag kommer att gå ut som den yngsta och gladaste i klassen, med hjärnan full av ull.

Jag tror att mina brödbakargener ska få gästblogga här ibland, vi hade ett riktigt trevligt utbyte idag nämligen. Dagens bröd är platta, bakade på nästan bara rågsikt och kryddade med anis, uppätna nybakade med smältande smör och rött té till. Helt okej.

15 kommentarer:

  1. En fin prestation att både karda, spinna och sticka. Jättevacker sjal!!!

    SvaraRadera
  2. Ååh vilken vacker sjal! Jag är gärna teststickare!! =)

    SvaraRadera
  3. En oerhört vacker sjal! Mönstret är väldigt fint!

    Men jag skulle inte passa som teststickare - då skulle jag aldrig bli klar i tid!! :)

    /Annika

    SvaraRadera
  4. Sjalen är fantastisk och bilderna blir man väldigt glad av!

    SvaraRadera
  5. Vad fin sjalen blev! Ta med den på måndag så vi får se! :)

    SvaraRadera
  6. Väldigt vacker sjal. Skulle gärna sticka en sådan själv.

    SvaraRadera
  7. så otroligt vacker-en sån stickar jag gärna!

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker sjal och härliga bilder!
    med hej fr. Tant kofta

    SvaraRadera
  9. Å den blev verkligen helt underbar! Blir nog inte svårt att få teststickare till en så finfin sjal

    /Joanna

    SvaraRadera
  10. Vilken fantastiskt vacker sjal! Lägger du ut mönstret kommer jag att sticka den direkt!
    Annika K.

    SvaraRadera
  11. superfin sjal, och vilken fantastisk kul idé som projektarbete. Om du vill ha fler teststickare så ställer jag hemskt gärna upp!

    SvaraRadera
  12. Nydelig sjal og vakker blogg:-)
    Teststrikker gjerne:-)

    SvaraRadera
  13. Härlig sjal!!
    Men receptet på brödet... finns det i ditt huvud eller kan man få tag på det! Låter ju mumsigt!!

    SvaraRadera
  14. Underbar sjal! Verkligen imponerande arbete!

    Och brödet ser gott ut. Min mormor brukade baka liknande rågkakor, så jag blir lite nostalgisk :)

    SvaraRadera
  15. Vilken underbar sjal! Jag är gärna teststickare om du behöver fler.

    SvaraRadera